تاریخ انتشار: جمعه 1402/10/22 - 11:00
کد خبر: 493017

جزئیات افتتاحیه جشنواره عمار/ صاحبان اصلی جشنواره خانواده شهدا هستن

جزئیات افتتاحیه جشنواره عمار/ صاحبان اصلی جشنواره خانواده شهدا هستن

افتتاحیه چهاردهمین دوره جشنواره مردمی عمار با حضور خانواده شهدا، اقشار مختلف مردم و برگزیدگان این دوره از جشنواره در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ افتتاحیه چهاردهمین دوره جشنواره مردمی عمار با حضور خانواده شهدا، اقشار مختلف مردم و برگزیدگان این دوره از جشنواره در سینما فلسطین برگزار شد.

پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط محمد‌هادی نریمانی، فرزند ۱۲ ساله شهید مدافع حرم محمود نریمانی، سعید خورشیدی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ضمن بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم طالب‌زاده طی سخنانی گفت: صاحبان اصلی جشنواره خانواده شهدا هستند؛ ما از حضور آن‌ها قوت قلب می‌گیریم.

وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مسأله «جمهوریت»، عنوان‌کرد: جمهوریت یکی از مهم‌ترین بنیان‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است که خدشه به آن، خدشه به انقلابیون و اسلامیت ما است. هر جا ما به حضور مردم تکیه کردیم موفق‌شدیم، هر جا دشمن توانست مانع حضور مردم در آن عرصه شود، موفق‌شد.

خورشیدی افزود: حوزه فرهنگ به مثابه تبادل معنا و حوزه رسانه از جمله حوزه‌هایی است که ما به شدت نیازمند حضور مردم در آن هستیم. اگر امروز اتفاق‌نظر داریم که با جنگ نرم و جنگ روایت‌ها روبرو هستیم، توفیق در این جنگ مستلزم فراهم‌کردن سازوکار حضور مردم در تولید، توزیع و مصرف فرهنگی است که جشنواره عمار تلاشی بود که سازوکار آن را فراهم کند تا عموم مردم تولیداتی داشته‌باشند.

نظام رسانه‌ای ناقص و بی‌عدالتی رسانه‌ای به خصوص پس از فتنه ۸۸ مانع از آن بود که کارهایی که در حمایت از انقلاب صورت گرفته‌بود، در باب رسانه به نمایش گذاشته‌شود. جشنواره عمار تلاش کرده که عموم هنرمندان مردمی بتوانند به تولید آثار بپردازند و در سازوکار اکرانی که بر دوش مردم است، تجلی یابد.

دبیر چهاردهمین جشنواره عمار: یکی از راهبردهای دشمن این است که انقلابی‌ها را از تولیدات رسانه‌ای می‌ترساند. سال‌ها است که جریان غرب‌زده در کشور تلاش‌کرده با ابزارهای مختلف از جمله جنگ رسانه‌ای و پراکندن پیچیدگی‌ها تکنیک و فرهنگ، بچه‌های انقلاب را از حضور در تولیدات عرصه سینما بترساند. جشنواره عمار تلاش‌ کرده‌است تا بچه‌های انقلابی از این راهبرد دشمن منقلب نشوند و از این مارپیج سکوت خارج‌شوند تا بتوانند راوی قهرمان‌های ملت ایران، آرمان‌های ملت بزرگ ایران باشند. امید است که جشنواره عمار بر این امر ثابت‌قدم بماند.

پس از صحبت‌های سعید خورشیدی، برگزیدگان بخش‌های مسابقه «فیلمنامه» و «نماهنگ» معرفی‌شدند. هیئت داوران «فیلمنامه»، ضمن تقدیر از اثر «دینوک» به نویسندگی «طاهره ولی‌پور»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداختن به موضوع طوفان الاقصی و مقاومت مردم فلسطین» اهدا می‌کند به اثر «جِیلُ الحاجز» به نویسندگی «حسین جعفری» و اثر «برادرگفته» به نویسندگی «نوید ظریف‌کریمی» به دلیل «رعایت اصول فنی در روایت و پرداختن به مسئله فاجعه مسجد گوهرشاد و ایستادگی مردمی در برابر استبداد رضاخانی».

ضمنا فانوس این بخش به دلیل «ساختار منسجم و پرداختن به موضوع مقاومت تاریخی ملت ایران در برابر استعمار به اثر «دریادار، بایَندُور» به نویسندگی «عبدالرحمن شلیلیان» اهدا‌ شد.

همچنین، هیئت داوران «نماهنگ»، ضمن تقدیر از اثر «القدس لنا» به تهیه‌کنندگی «محمدجواد آشتیانی» و اثر «جشن فرشته‌ها» به تهیه‌کنندگی «محمدرضا ملاعباسی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداخت نمایشیِ قابل و به تصویر کشیدن حماسه­‌های ایرانی» به اثر «ایراندخت» به تهیه کنندگی آقای «سیدحسین  میرعماد» و اثر «جان به قربان محمد» به تهیه کنندگی آقای «محمدجواد آشتیانی» به دلیل «توفیق و درخشش؛ هم در موسیقی، هم در تصویر، هم در موضوع و نگرش والای اثر هنری» و اثر «محیا» به تهیه کنندگی «نازنین پیرکاری» به دلیل «شعر درخشان و همچنین پرداخت دراماتیک و تاثیر گذار» اهدا‌ کردند.

لازم به ذکر است، فانوس این بخش به دلیل «موسیقی تاثیرگذار، به ‌یاد ماندنی و متناسب با مفهوم و مخاطب کودک و نوجوان» به اثر «جشن فرشته‌ها۲» به تهیه کنندگی «محمود احمدی» اهدا‌شد.

 

در ادامه افتتاحیه، از کارگردان سینما و تلویزیون، محمدحسین لطیفی پاسداشت به عمل آمد. لطیفی در صحبت‌های خود اشاره‌کرد: من در هرگوشه ایران و در هر محیط عمومی از همین مردم جان می‌گیرم. منِ لطیفی جایی که اجازه‌دادم یک انرژی دیگری به جز لطیفی روی کار بنشیند، کار موفق و دلنشین بود و آن انرژی چیزی جز خداوند نبود. از همه عزیزان درخواست می‌کنم دعاکنید که این حقیر کار بد نسازد.

پس از سخنان این کارگردان، جوایز برگزیدگان بخش‌های دیگر جشنواره نیز اهدا‌شد.

هیئت داوران بخش «برنامه تلویزیونی ترکیبی»، ضمن تقدیر از اثر« حماسه‌خوان» به تهیه‌کنندگی «سیداحمد موسویان»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «تلاش برای ارائه الگوی متفاوت در حوزه سرگرمی و طنز فاخر و انقلابی برای مخاطب عام» به اثر «سیدخندان» به تهیه‌کنندگی آقای «محمدحسین بزرگیِ‌راد» و اثر «هماهنگ» به تهیه کنندگی آقای «سید محمدصادق حسینی» به دلیل «توجه به عدالت در پرداخت به استعدادهای نوجوان در سطح کشور و توجه به سرود به‌عنوان قالب هنریِ راهبردی برای مخاطب نوجوان» اهدا‌ شد

ضمنا فانوس این بخش به دلیل «پرداخت هنرمندانه به قرآن به‌عنوان محورِ وحدتِ امت و پیوند زدن قرآن با زندگی و نشاط مومنانه» به اثر «محفل» به تهیه‌کنندگی «سیدمحمدحسین  هاشمی گلپایگانی» و اثر «نوسان» به تهیه‌کنندگی «قاسم عوض‌بیگی» به دلیل «پرداخت خلاقانه‌ متفاوت، انقلابی و واکنش سریع به موضوعات روز، به‌خصوص برای مخاطب عام» اهدا شد.

هیئت داوران بخش «گزارش» خبری ضمن تقدیر از اثر «باباجان» به تهیه‌کنندگی «کاظم دهقانی اشکذری»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «به‌کارگیری هنر برای قهرمان‌سازی برای مخاطب کودک و ضریب‌دهی متفاوت به آن به اثر «عکس خاص» به تهیه‌کنندگی خانم «سمانه  علی‌اکبری» و اثر «یک تیر و چند نشان» به تهیه‌کنندگی خانم «فاطمه سلطانی» به دلیل «توجه به هویت تاریخی در مسئله زن و ایستادن بر خط درگیری با رسانه‌های معاند» اهدا‌ شد.

همچنین هیئت داوران بخش «کلیپ، آیتم و موشن‌گرافیک» ضمن تقدیر از اثر «هیسطوری» به کارگردانی  آقای «اسماعیل عظیمی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «واکنش رسواکننده علیه رژیم غاصب صهیونیستی با زبان عام بین‌المللی به اثر «هولوکاست حقیقی» به کارگردانی آقای «میلاد  مهرجو» اهدا‌ شد.

ضمنا فانوس این بخش به دلیل «پرداخت به‌موقع و هنرمندانه و بدون لکنت به انسانِ شهید، به‌مثابه قهرمان ملی و جانفدای آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم» به اثر «جمع خوبان» به کارگردانی «محمد اسفندیاری» اهدا‌ شد.

در ادامه هیئت داوران بخش «تولیدات انسان رسانه»(کسانی که کنش‌های موثری در فضای مجازی داشتند) ضمن تقدیر از اثر «بافتار» به کارگردانی «مرتضی ابراهیم‌پور»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «نگاه مطالبه‌گرانه به مسائل و اتفاقات و پاسخگو کردن مسئولین، همراه با امید بخشی و توجه به رسالت و پویایی تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های مردمی مغفول در رسانه و نظم در تولید، و انتشار و ارتقاء ریتم و ضرب آهنگ» به اثر «دادستان» به کارگردانی «محمدحسین لک» اهدا می‌کند.

ضمنا فانوس این بخش به دلیل «واکنش سریع و جهادی به مسئله اول جهان اسلام با رویکرد تحقیقی و موشکافانه با بیان مردمی شیوا و رسا و ارتقاء و افزایش تنوع فرم و رویکردها به مسئله و توسعه مخاطب» به اثر «مجموعه اسکرین‌شات» به کارگردانی «سرباز روح‌الله رضوی» اهدا‌ می‌گردد

همچنین هیئت داوران در «تولیدات صوتی(پادکست)» ضمن تقدیر از اثر «مَزگِت» به کارگردانی «زهره سربازی و فاطمه باقری» و اثر «نوجهان» به کارگردانی «امیرحسین شاکرپور»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه به فرهنگ و گویش‌های محلی اقوام، حس‌انگیزی و نمایش ریشه‌دار بودن فرهنگ مقاومت در متن و بطن جامعه ایرانی» به اثر «نخل و برنو» به کارگردانی «مجید طیبی» اهدا‌می‌کند.

پس از این تقدیرات، از جدیدترین ترانه مجتبی الله‌وری با نام «دنیای وارونه» با محوریت موضوع چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در واکنش به تناقض‌ رفتاری روشنفکران و استانداردهای دوگانه مدعیان حقوق بشر و بی‌توجهی به مردم مظلوم فلسطین رونمایی شد. پس از این رونمایی، اهدای جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» با حضور فاطمه صغری فلکیان ملقب به «ننه عصمت» به محسن مقصودی تهیه‌کننده و کارگردان تعلق گرفت.

پدر محسن مقصودی به نمایندگی از او، نامه‌ای را برای حضار قرائت می‌کند:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ضمن تشکر از عزیزان جشنواره عمار، حقیر از زمانی که از این انتخاب با خبر شدم به عزیزان جشنواره عرض کردم که به هیچ وجه خودم را لایق دریافت چنین جایزه ای نمی دانم و معتقدم صدها نفر از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی هستند که پویاتر، اثربخش تر اما گمنام و مخلصانه در سراسر کشور و در شهرستانها و روستاهای مختلف در حال خدمت و کار فرهنگی و رسانه ای اند، اما افسوس که ظاهرا کار از کار گذشته بود و عزیزان بر انتخاب خود اصرار داشتند.
این انتخاب عزیزان مسوولیت حقیر را سنگین تر از قبل می‌کند. اگر در این سال‌ها کار کوچکی کرده‌ام همه‌اش با همکاری مخلصانه و گروهی همه عوامل برنامه ثریا بوده و البته همراهی بی دریغ و ایثارگرانه همسر و خانواده و دعای خیر پدر و مادر عزیزم که دست بوسشان هستم.
اجازه دهید در زمانه‌ای که نهادهای مدعی حقوق بشر و رسانه های مدعی آزادی و دموکراسی، کشتار هزاران کودکان و انسانهای بی گناه را در غزه می بینید و سکوت می کنند و رژیم جنایتکار و غاصب صهیونسیتی خبرنگاران را در غزه و جنوب لبنان ترور می‌کند تا صدای کودکان مظلوم غزه به دنیا مخابره نشود، این جایزه و یادبود را به روح بلند ۱۱۷ خبرنگار شهید حماسه طوفان الاقصی و خانواده آنها تقدیم کنم بویژه به قهرمان خبرنگاران در غزه آقای وائل دحدوح که جنایتکاران همه خانواده اش را شهید کردند اما او مثل کوه ایستاده است تا صدای مظلومان باشد، ای کاش ما هم مثل او و در کنار او بودیم…
به امید آزادی قدس عزیز

سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پس از اهدای جایزه گفت: زیبایی‌شناسی به ما این درس را می‌دهد که فکر انسان می‌تواند مانع دیدن بسیاری از زیبایی‌ها شود. اگر ادگاردو هستید، لطفاً دست‌بند نبندید. پیام من به دوستان عمار این است که اجازه ندهید زشتی یک دستبند زیبایی واقعیت‌ها را بپوشاند.

در ادامه، هیئت داوران بخش «پویانمایی» ضمن تقدیر از اثر «همه انگلیسی‌ها بد نیستند» به تهیه‌کنندگی «یاشار عبدالحسین‌زاده» و اثر «آقا خاش‌خاشی» به تهیه‌کنندگی «علی رئیسی» و اثر «فصل کوچ» به تهیه‌کنندگی «صادق روحی, مهدی هوایی و فاطمه چنگیزی محمدی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه به یک موضوع مهم تاریخی ایران و طرح به‌هنگامِ این موضوع با مسئله فلسطین و تاریخ معاصر» به اثر «تاریخچی؛جشن پوریم» به تهیه‌کنندگی آقای «محمد سیدجوادی» اهدا کرد.

و همچنین فانوس این بخش را به دلیل «طرح جهانی موضوع فلسطین در اثری کوتاه، تاثیرگذار و به‌هنگام» به اثر «رسوایی دیزنی» به تهیه‌کنندگی «الیاس نجاتی ‌یزدی‌زاده» اهدا شد.

هیئت داوران بخش «فیلم‌ِما» نیز ضمن تقدیر از اثر «سکوت» به کارگردانی آقای «سیدمیلاد مدبریان» به دلیل «پرداخت خلاقانه به حرکت‌های مردمی در حمایت از مردم مظلوم غزه»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداخت خلاقانه به سوژه‌های مردمی در زمینه‌ی حمایت از مردم فلسطین» به اثر «سطل آب» به کارگردانی آقای «حسین سبحانی» و اثر «مثبت یک» به کارگردانی خانم «سهیلا کاظمیان» به دلیل «نگاهی نو به مساله مادری و اهمیت بحث جمعیت» اهدا‌می‌کند.

افتتاحیه جشنواره مردمی فیلم عمار در دوره چهاردهم با اهدای هفت فانوس و جایزه ویژه دستکش ننه عصمت پایان یافت. آغاز اکران‌ فیلم‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های ویژه جشنواره از فردا جمعه ۲۲ الی ۲۸ دی ماه در سینما فلسطین تهران و اکران برخط در سکوی عماریار 24 ساعت پس از اکران در سینما فلسطین انجام خواهدشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top